Jeden z najbardziej luksusowych modeli Mercedesa w historii.
Samochód występował w dwóch wersjach - Limousine oraz przedłużonej Pullman.Pierwsza wzmianka o tym modelu pochodzi z 4 czerwca 1955 roku. W protokole zarządu wspomina się o memorandum profesora Fritza Nallingera, w którym proponuje on budowę dużego turystycznego i reprezentacyjnego samochodu. Wymienia się też kod rozwojowy - W100 i rozważa zespół napędowy - pięciolitrowy V8 z lekkiego metalu o mocy 300 KM określony kodem M100. Również zarząd był zadania, że potrzeba pojazdu, który przewyższyłby model 300 wielkością i komfortem.
Budowie takiego samochodu sprzyjało wycofanie koncernu ze sportów wyścigowych. nastąpiło ono 22 października 1955 roku, spowodowane tragicznym wypadkiem Mercedesa 300 SLR w 24-godzinnym wyścigu koło Le Mans. Większość wykwalifikowanych pracowników z dotychczasowego działu wyścigowego zostało przydzielonych do budowy nowego, superluksusowego auta.
4 października 1960 roku zaprezentowano 2 gipsowe modele naturalnej wielkości. Różniły się one ułożeniem świateł. W jednym były one umieszczone poziomo, a w drugim pionowo, bardzo podobnie do definitywnej wersji. Właśnie ten model zyskał uznanie większości członków zarządu.
Jedna z najbardziej reprezentacyjnych brytyjskich limuzyn.