Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach

Ściganie za Żelazną kurtyną

Wydawać by się mogło, że kraje socjalistyczne, odcięte od demokratycznego świata Żelazną kurtyną, nie są w stanie dorównać  Zachodowi pod względem innowacji motoryzacyjnych a tym bardziej pod względem wyścigów samochodowych.

Warto jednak pamiętać, ze Rajd Polski jest drugą najstarszą imprezą rajdową na świecie zaraz po rajdzie Monte Carlo oraz że to właśnie z inicjatywy PZM powstała najpopularniejsza seria wyścigowa krajów socjalistycznych, która odbywała się aż do roku 1990.

Zorganizowany w 1963 roku Puchar Przyjaźni i Pokoju Krajów Socjalistycznych z inicjatywy Polskiego Związku Motorowego, rozgrywany był rokrocznie do roku 1990.

Z roku na rok coraz więcej krajów socjalistycznych przyłączało się do rywalizacji aż w połowie lat 70 puchar rozgrywany był w niemalże każdym kraju socjalistycznym.

Warto jednak pamiętać, ze Rajd Polski jest drugą najstarszą imprezą rajdową na świecie zaraz po rajdzie Monte Carlo oraz ze to wlasnie z inicjatywy PZM powstała najpopularniejsza seria wyścigowa krajó socjalistycznych, która odbywała się aż do roku 1990.

Zorganizowany w 1963 roku Puchar Przyjaźni i Pokoju Krajów Sochalistycznych z inicjatywy Polskiego Związku Motorowego, rozgrywany był rokrocznie do roku 1990. Z roku na rok coraz więcej krajów socjalistycznych przyłączało się do rywalizacji az w połowie lat 70 puchar rozgrywany był w niemalze kazdym kraju socjalistycznym.

W wyścigach brały udział Formuły konstruowane przez poszczególne narody, więc rywalizacja na torze miała wymiar głównie narodowy. Naj pularniejszymymi modelami był polski PROMOT, czechosłwoacki METALEX oraz MELKUS z Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Niemalze wszystkie bolidy były wyposażone w silniki Łady o pojemności 1.3 litra, ze względu na łatwość wprowadzenia modyfikacji. Silnik łady generował moc w granicach 90 koni mechanicznych co przekładało się na prędkość maksymalną wynoszącą ok. 220 kilometrów na godzinę. Mimo tylko 90 koni mechanicznych bolid ważący niespełna 450 kilogramów, rozpędzał się z łatwością do 100 kmh ponizej 5 sekund. W roku 1982 Jacek Szmidt odniósł dla Polski ogromny sukces i zdobył tytuł Vice mistrza Serii.

W roku 2011 udało się odtworzyć historyczną klasę wyścigową HR i zawodnicy którzy startowali przed kilkudziesięcioma laty powrócili za kierownicę swoich bolidów stając w szranki z młodszymi pasjonatami wyścigów historycznych. Obecnie ścigają się min. Lech wojsciechowski, Jerzy Mazur, Jacek Szmidt, Hieronim Kochański(Jeden z najstarszych kierowców wyścigowych w Polsce), Piotr Lenartowicz, Patryk Mikiciuk, Tomasz Szewczyk. Obecnie zawody organizowane są na torze Poznań. Idąc w ślady za fanami sowieckiej formuły f3, powstały juz wyścigi historyczne samochodów turystycznych oraz puchar Maluch Trophy.

Wszystkich zainteresowanych zawodami zapraszamy na stronę www.klubkierowcowwyscigowych.pl gdzie znajdą Państwo więcej niezbędnych informacji na temat kolejnych imprez z cyklu.

Kontakt

Lokalizacja

Muzeum Motoryzacji i Techniki

ul. Warszawska 21

05-805 Otrębusy

Nr konta bankowego Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach:

29 1240 1053 1111 0000 04887096

Godziny otwarcia

poniedziałek: 8.30 - 17.00

wtorek: 8.30 - 17.00

środa: 8.30 - 17.00

czwartek: 8.30 - 17.00

piątek: 8.30 - 17.00

sobota: 9.00 - 17.00

niedziela: 9.00 - 17.00

plakat_otebusy

Muzeum motoryzacji w Otrębusach czynny  w weekend majowy

1,2,3,4 maja w godzinach od 9:00 do 17:00

Istnieje możliwość zjedzenia obiadu czy  grilla.

Zapraszamy

Autosacrum – Święto Motoryzacji w Otrębusach

Nie pokazuj więcej tego okna.

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Muzeum Motoryzacji i Techniki.

Proszę sprawdzić połączenie z internetem.

Polityka prywatności

Copyright © All Rights by Muzeum Motoryzacji i Techniki | Projekt i wykonanie Inforpol.net