Zamknij
Święta Wielkanocne

Muzeum czynne w okresie świątecznym

Sobota Wielkanocna 9:00 - 17:00
Niedziela Wielkanocna 9:00 - 17:00
Poniedziałek Wielkanocny 9:00 - 17:00


____________________________________________________________________________

Ogromna duma......, wzruszenie......, dziękuję.
Pięknie napisany tekst, jak chcecie się dowiedzieć o historii muzeum zapraszam do lektury.



szukaj eksponatu

Historyczne ściganie

Historyczne ściganie Mimo zasłoniętej żelaznej kurtyny, w czasach PRL wyścigi samochodowe miały się całkiem dobrze.
 

Galeria . Muzeum poszukuje ciekawych samochodów, motorów, autobusów, wszystkiego co jest związane nie tylko z techniką.

Ardi - 1935r. Ardi - 1935r.

Historyczne ściganie

Estonia 25

rosyjska formuła wyscigowa

Uznana za najlepszy rosyjski samochód wyścigowy. Wyprodukowano ok 60 egzemplarzy. Standardowo wyposażona w silnik Lada 1600 o mocy 170 KM. Przez wielu zawodników ta jednostka napędowa była wymieniana na silniki VW, Fiata i Hondy

  • Wydawać by się mogło, ze kraje socjalistyczne, odcięte od demokratycznego świata zelazną kurtyną, nie są w stanie dorównać  zachodowi pod względem innowacji motoryzacyjnych a tym bardziej pod wzgledem wyscigów samochodowych...

    Warto jednak pamiętać, ze Rajd Polski jest drugą najstarszą imprezą rajdową na świecie zaraz po rajdzie Monte Carlo oraz ze to wlasnie z inicjatywy PZM powstała najpopularniejsza seria wyścigowa krajó socjalistycznych, która odbywała się aż do roku 1990.

    Zorganizowany w 1963 roku Puchar Przyjaźni i Pokoju Krajów Sochalistycznych z inicjatywy Polskiego Związku Motorowego, rozgrywany był rokrocznie do roku 1990. Z roku na rok coraz więcej krajów socjalistycznych przyłączało się do rywalizacji az w połowie lat 70 puchar rozgrywany był w niemalze kazdym kraju socjalistycznym.

    W wyścigach brały udział Formuły konstruowane przez poszczególne narody, więc rywalizacja na torze miała wymiar głównie narodowy. Naj pularniejszymymi modelami był polski PROMOT, czechosłwoacki METALEX oraz MELKUS z Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Niemalze wszystkie bolidy były wyposażone w silniki Łady o pojemności 1.3 litra, ze względu na łatwość wprowadzenia modyfikacji. Silnik łady generował moc w granicach 90 koni mechanicznych co przekładało się na prędkość maksymalną wynoszącą ok. 220 kilometrów na godzinę. Mimo tylko 90 koni mechanicznych bolid ważący niespełna 450 kilogramów, rozpędzał się z łatwością do 100 kmh ponizej 5 sekund. W roku 1982 Jacek Szmidt odniósł dla Polski ogromny sukces i zdobył tytuł Vice mistrza Serii.

    W roku 2011 udało się odtworzyć historyczną klasę wyścigową HR i zawodnicy którzy startowali przed kilkudziesięcioma laty powrócili za kierownicę swoich bolidów stając w szranki z młodszymi pasjonatami wyścigów historycznych. Obecnie ścigają się min. Lech wojsciechowski, Jerzy Mazur, Jacek Szmidt, Hieronim Kochański(Jeden z najstarszych kierowców wyścigowych w Polsce), Piotr Lenartowicz, Patryk Mikiciuk, Tomasz Szewczyk. Obecnie zawody organizowane są na torze Poznań. Idąc w ślady za fanami sowieckiej formuły f3, powstały juz wyścigi historyczne samochodów turystycznych oraz puchar Maluch Trophy.

    Wszystkich zainteresowanych zawodami zapraszamy na stronę www.klubkierowcowwyscigowych.pl gdzie znajdą Państwo więcej niezbędnych informacji na temat kolejnych imprez z cyklu.
  • Zachęcamy do obejżenia filmu on-board z bolidu Estonia 21 Patryka Mikiciuka z zawodów odbywających się na torze Poznań.

  • Formuła MTX103 Jacek Szmidt wraz ze swoim bolidem. Formuła MTX103
  • Estonia 21 Model nalezacy do Viktora Kazankowa, który w roku 1989 wygrał całą serię Pucharu Przyjaźni i Pokoju. Estonia 21

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać od nas najświeższe informacje, zapisz się do poniższego newslettera.
zapiszJeśli chcesz usunąć swój adres z naszego newslettera wpisz go w pole powyżej i kliknij tutaj

Kontakt

Muzeum Motoryzacji i Techniki  ul. Warszawska 21, 05-805 Otrębusy
tel./fax (022) 758 50 67
kom. 502 257 021, 504 150 817


Czynne codziennie od poniedziałku do piątku 8.30-16.30
wszystkie soboty niedziele: 9.00 - 17.00
e-mail: retro@muzeum-motoryzacji.com.pl

Jak do nas trafić?

Jak do nas trafić? Copyright © 2024 Muzeum Motoryzacji i Techniki
Wszelkie prawa zastrzeżone