Zamknij
Wystawa

Zapraszamy na wystawę "Historia Fabryki Ołówków w Pruszkowie. I Pruszkowskie Biennale Rysunku Samochodów i Maszyn dla Dzieci i Młodzieży z okazji Narodowego Święta Niepodległości".

____________________________________________________________________________

Ogromna duma......, wzruszenie......, dziękuję.
Pięknie napisany tekst, jak chcecie się dowiedzieć o historii muzeum zapraszam do lektury.



szukaj eksponatu

Galeria . Muzeum poszukuje ciekawych samochodów, motorów, autobusów, wszystkiego co jest związane nie tylko z techniką.

Eksponaty Obecnie nasze zbiory muzealne liczą już ok. 300 zabytkowych pojazdów oraz setki rekwizytów.

Eksponaty | Samochody | II Wojna światowa

T 34

T-34/85 – czołg średni konstrukcji radzieckiej z okresu II wojny światowej. Czołg wszedł do produkcji seryjnej na początku 1944.

Od swojego poprzednika różnił się głównie działem o większym kalibrze i nową trzyosobową wieżą.

Nowe czołgi zaczęły trafiać do jednostek pancernych w połowie 1944. Początkowo otrzymywały je jednostki gwardyjskie. W miarę rozwoju produkcji, następowała stopniowa wymiana sprzętu w innych oddziałach.

Całkowite wycofanie modelu T-34/76, z jednostek radzieckich, nastąpiło w marcu 1945. W 1945 T-34/85 zaczęły wypierać poprzedni model tego czołgu także z jednostek polskich, czechosłowackich i innych. W krajach tych stał się on podstawowym typem czołgu.

Po wojnie był eksportowany do wielu krajów świata. Brał udział w wielu konfliktach zbrojnych, np. wojnie koreańskiej, wietnamskiej, wojnach na Bliskim Wschodzie. W Europie po raz ostatni T-34/85 zostały użyte w walce w czasie wojny w Bośni w latach 1992-1995. W uzbrojeniu niektórych krajów znajdują się do dziś. 

Po zakończeniu wojny czołgi T-34/85 znajdowały się początkowo na uzbrojeniu samodzielnych pułków czołgów Wojska Polskiego. Od 1949 r. były one zasadniczym typem czołgu dywizji pancernych i zmechanizowanych. Po wprowadzeniu nowych typów czołgów, od drugiej połowy lat 50-tych, przesuwano je stopniowo najpierw do dywizji II rzutu, a następnie do dywizji skadrowanych i rezerwowych, gdzie pełniły rolę czołgów bezpośredniego wsparcia piechoty.

Z uzbrojenia WP wycofano je dopiero w 1986 r. w ramach procesu redukcji Wojska Polskiego brały udział między innymi w wydarzeniach w Poznaniu w 1956 roku. 

Dostępne są 3 takie same czołgi.
 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać od nas najświeższe informacje, zapisz się do poniższego newslettera.
zapiszJeśli chcesz usunąć swój adres z naszego newslettera wpisz go w pole powyżej i kliknij tutaj

Kontakt

Muzeum Motoryzacji i Techniki  ul. Warszawska 21, 05-805 Otrębusy
tel./fax (022) 758 50 67
kom. 502 257 021, 504 150 817


Czynne codziennie od poniedziałku do piątku 8.30-16.30
wszystkie soboty niedziele: 9.00 - 17.00
e-mail: retro@muzeum-motoryzacji.com.pl

Jak do nas trafić?

Jak do nas trafić? Copyright © 2024 Muzeum Motoryzacji i Techniki
Wszelkie prawa zastrzeżone